niedziela, 23 czerwca 2013

troszkę teorii cz.5

Kolejnym poruszonym tematem w cyklu "troszkę teorii" jest zachowanie się na bankietach. Ogólnie przyjęcia można podzielić na dwa rodzaje: pierwszym z nich są przyjęcia na siedząco, drugim jak łatwo się domyśleć, przyjęcia na stojąco. Przyjęcia stojące to: garden party, koktajl party, przyjęcia bufetowe. Przyjęcia na siedząco, to lunche, kolacje, bankiet. Czym się one różnią? W jaki sposób organizować tego typu przyjęcia? Co na jednym rodzaju przyjęć jest dopuszczalne a na innych niewybaczalne? Zapraszam do króciutkiej lektury :)

Na początek kilka przykładów dań i wersji przyjęć na stojąco:








W przyjęciach na stojąco nie chodzi o to, że goście nie mają na czym usiąść, i jak usiąść, tylko o formę spotkania: goście przechadzają się wśród innych, stoją, rozmawiają. Dania przygotowane na takie przyjęcia są małe, potocznie nazywane finger foodsami lub przekąskami. Takie dania łatwo trzymać w ręku, spożywa się je na dwa-trzy razy. Imprezy dzielimy na 3 rodzaje:

Lampka wina, skromne przyjęcie okolicznościowe (okazje: otwarcie wystawy, konferencja prasowa). Poniżej zasady organizowania takiego przyjęcia:

  • może odbywać się o każdej porze dnia,
  • trwa ok. 30 minut,
  • napoje gorące + wino, aperitify, soki,
  • zakąski tylko zimne np. orzeszki, paluszki, migdały


Cocktail party (prezentacja nowego produktu, weekendowe przyjecie u sąsiadów, otwarcie nowego lokalu). Tak jak przy poprzednim przyjęciu, istnieje kilka zasad organizowania takiego przyjęcia:
  • organizujemy je w godzinach popołudniowych,
  • trwa około 2 godziny i kończy się przed 20.00 (w zaproszeniu podaje się godz. rozpoczęcia i zakończenia),
  • goście obsługują się sami, kelnerzy obsługują bar i zbierają naczynia,
  • podaje się głównie przekąski zimne i napoje

Przyjęcie bufetowe lub recepcja (prezentacja nowej kolekcji, pokazy mody, bardziej wystawne otwarcie nowego lokalu, przyjęcia glamour). Zasady organizowania są identyczne co przy cocktail party, z tą różnicą, że podaje się w bemarach kilka ciepłych dań do wyboru.

Garden party to odmiana cocktail party na świeżym powietrzu. Oto kilka zasad:

  • jedzenie musi być w drobnych kawałkach, tak aby nie trzeba było używać noża,
  • kanapki, koreczki i kawałki mięsa muszą być na tyle małe, aby można je było wsadzić w całości do ust,
  • dopuszczalne są tylko ryby filetowane w taki sposób, aby nie trzeba było wybierać ości
  • obsługa kelnerska: na 15-30 gości przypada jeden kelner.


Przyjęcia na siedząco, maja charakter uroczysty: spotkania rodzinne, jubileusze, gale, spotkania biznesowe, spotkania firmowe. Poniżej kilka przykładów fotograficznych:






Obiad, uroczysta forma przyjęcia na siedząco.

  • obiad zaczynamy zazwyczaj około godziny 20.00 i trwa około 2,5 - 3 godziny,
  • czekając na przybycie gości podaje się aperitif (ok.20 minut),
  • jeśli w przyjęciu bierze udział więcej niż osiem osób, przed każdym z gości powinien się znaleźć kartonik z nazwiskiem,
  • na obiadach z dużą ilością gości, zwłaszcza przy kilku stołach, przed wejściem do sali powinien się znaleźć plan sali i stołów.


Lunch, formą przypomina obiad.

  • rozpoczęcie lunchu, to około godziny 13.00 i trwa 2-2,5 godziny,
  • menu skromniejsze, na ogół nie podaje się zupy
  • nie podajemy aperitifów alkoholowych.


Bankiet, formą i zasadami przypomina obiad, główną różnicą jest to, że organizowany jest dla dużej grupy osób, nawet kilkuset. Do zaproszenia dołącza się zwykle plan sali z zaznaczeniem miejsca, które ma zająć zaproszony, przed wejściem obowiązkowo stawiamy plan sali i rozmieszczenia stolików.
  • obowiązkiem gospodarza i gościa honorowego jest wygłoszenie toastu,
  • należy zachować wszelkie zasady obowiązujące przy nakrywaniu stołu,
  • na 6-8 gości przypada jeden kelner

Obiad, lunch i bankiet, noże być jeszcze zorganizowany w dwóch wersjach: wersja pierwsza, to tzw. przyjęcie serwowane. Oznacza to, że kelner do stolika przynosi wszystkie dania. Kolacja bufetowa oznacza, że każdy z gości podchodzi do bufetu i wybiera sobie dania które chce zjeść. 

Mam nadzieję, że artykuł pomógł Wam, drodzy gospodarze, podjąć decyzję dotyczącą rodzaju przyjęcia jakie chcecie zorganizować :).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw Swój komentarz, aby ten blog był lepszy i ciekawszy